Zmiana skryptu strony
Przenoszenie strony to proces który zdarza się dość często w związku z rozwojem biznesu. Stary skrypt na którym wcześniej oparta była nasza strona przestał być wystarczający, nie mamy już więcej możliwosci rozwoju lub po prostu przenosimy się ze skryptu hostowanego na własną rękę do SaaS. Niezależenie od powodów taka zmiana jest bardzo skomplikowanym procesem i aby się powiódł i przyniósł zyski musi się odbywać w asyście pozycjonera.
Dlaczego należy zrobić migrację SEO
Brak wykonanej poprawnie migracji może być bardzo niefajny w skutkach. Przede wszystkim brak wykonanych przekierowań poskutkuje:
- Spadkiem ruchu z google (zarówno organic jak i paid)
- Spadkiem ruchu direct na inne strony niż główna
- Wystąpieniem błędów 404 w przypadku referrali.
- Ogólnym spadkiem ruchu w dłuższej perspektywie
Brak wykonanej migracji SEO to nie tylko spadek ruchu z wyszukiwarki. W póżniejszej perspektywie spadną też zapytania brandowe, pogorszy się rozpoznawalnos marki, ludzie będą trafiali na strony błędów.
Potrzebujesz więcej sprzedaży?
Poprawnie wykonana migracja pozwoli w dłuższej perspektywie zwiększyć ruch, konwersje na stronie. Bo przecież to jest celem nadrzędnym zmiany skryptu i domeny. Nie wykonanie tego działania niestety spowoduje że nasza nowa strona nie da nam żadnych korzyści bo mimo zwiększenia jej użytecznosci nikt jej nie odwiedzi.
Ryzyka związane z przenoszeniem strony
Ponieważ operacja migracji SEO wymaga dość sporego zaangażowania i planowania, wiedzy i doświadczenia przeprowadzenie procesu z pominięciem któregokolwiek elementów może być bardzo ryzykowne.
Oczywiście jeżeli fraz mamy mało strona jest słabo wypozycjonowana, nie prowadzą do niej żadne linki to ryzyko podczas źle wykonanej operacji jest raczej niskie bo skoro nie mamy nic to podczas operacji trudno będzie to utracić
Natomiast jeżeli serwis ma widoczność, prowadzą do niego linki, mamy na nim ruch i sprzedaż wtedy warto przeprowadzić proces skrupulatnie gdyż niepoprawne jego wykonania będzie skutkować:
- Wyświeltlaniem użytkownikom błędów 404
- Utratę pozycji, widoczności
- Urartę ruchu z wielu źródeł
- I finalnie spadek lub zanik sprzedaży i konieczność budowy internetowego biznesu od nowa
Jakie potencjalne korzysci można uzyskać z migracji
Dobrze przeprowadzona migracja z dobrze zoptymalizowanym serwisem na który jest przenoszony ruch to gwarancja wzrostu ruchu, polepszenia UX a co za tym idzie wzrostu konwersji. Po to właśnie robi się takie migracje żeby coś na tym zyskać, Bez porządnej migracja SEO nawet najlepiej przygotowana strona www nic nie polepszy w sprzedaży jeżeli nie zostanie odpowiednio przygotowana pod wsyzukiwarki a adresu URL nie zostaną poprawnie przekierowane.
Migracja SEO, przenoszenie serwisu
Dość często zdarza się, że mamy naszą stronę www, sklep internetowy na jednej platformie i po jakimś czasie okazuje się, że nie spełnia ona naszych rosnacych wymagań. Wiadomo – biznes się rozrasta, mamy więcej produktów a system który mieliśmy już robi się mocno przyciasnawy. Wtedy pojawia się pytanie jaką platformę wybrać, jak przeprowadzić cały proces przeniesienia danych i jedno z kluczowych pytań: czyli jak nie stracić na tej operacji ruchu na stronie.
Przygotowanie do migracji serwisu
Przede wszystkim na wstępnym etapie warto zadać sobie podstawowe pytanie:
co chce w życiu robić?
To też ale pytań wymagających twierdzącej odpowiedzi jest więcej:
- Czy osiągnałem już maksiumum na obecnej platformie?
- Dlaczego chce zmienić platforme? Krótka analiza SWOT na pewno to ułatwi
- Jaka platforma jest dla mnie odpowiednia? I dlaczego na sklep chce mieć magento?
- Jak wygląda dostępnosc programistów znających danych CMS/Sklep/FrameWork?
- Czy potrzebny jest mi system klasy enterprise (bo znajmy powiedział że magento to super sklep) mimo że sprzedaje 10 produktów?
- Co mam zyskać na migracji, ruch, lepszą obsługę klientów, większą wydajność, większy katalog produktów?
- Czy mam na to pieniądze?
- Czy mam na to czas?
- Czy pomyślałem o ruchu z wyszukwiarek?
I na tym ostatnim punkcie się skupimy chociaż przy każdym z tych pytań możemy coś podpowiedzieć.
Migracja SEO – ruch z wyszukiwarek
Przede wszystkim musimy zawczasu pomysleć nad tym (oczywiście najlepiej zgłosić się do nas) jak nie stracić ruchu na migracji a co więcej zyskać dodatkowy ruch na całej operacji. Gdy zmienimy CMS, zmieni się wszystko: cały front, struktura URLi, strona może być wolniejsza w page speed, inaczej będzie wyglądała mobilka itp.
Etapy migracji serwisu SEO
Dlatego już na etapie pomysłu na zmianę CMSa powinniśmy być przy tym obecni bo gdy zacznie się wybór systemu doradzimy który lepszy, który być moze nie dokońca jest dopasowany do biznesu. Etapy takiej migracji oczywiście mocno z grubsza wyglądają następująco:
Przygotowania do migracji
- Omówienie wyboru platformy
- Audyt starego serwisu – żeby wiedzieć na czym stoimy
- Omówienie makiet – nasze wytyczne
- Sprawdzenie HTMLi itp – na etapie przygotowania przez Frontendowca
- Wprowadzenie naszych sugestii co do frontu/makiet w życie
Tydzień 1-3
- Przygotowanie harmonogramu przepięcia
- Sprawdzenie powtórne obecnej domeny pod kątem optymalizacyjnym, parsowanie całego serwisu.
- Sprawdzenie nowej wersji serwisu, parsowanie.
- Dodatkowe wytyczne do nowej wersji serwisu tak, aby była lepsza niż obecny serwis.
- Wdrożenie wytycznych przez podwykonawcę.
- Dopasowanie skryptem adresów URL na obu serwisach. Maksymalne stosowanie wyrażeń regularnych
- Ręczne sprawdzenie URLi po wcześniejszym dopasowaniu przez skrypt.
- Budowa skryptu do sprawdzania przekierowań dedykowanego dla serwisu tak aby można zasymulować czy przekierowania są OK i czy odnoszą do stron które zwracają nagłówki 200 – czyli poprawne.
Tydzień 4
- Weryfikowanie mapowania adresów URL pomiędzy nową, a starą wersją serwisu.
- Przygotowanie gotowej listy przekierowań w pliku .htaccess lub listy URL z jednej domeny na drugą.
- Codzienne testy przekierowań pomiędzy serwisami (symulacja przekierowań na środowisku testowym).
- Sprawdzenie Google Analytics czy wszystko jest poprawnie zrobione na nowym serwisie.
Tydzień 5
Ostateczna weryfikacja przekierowań, eliminacja błędów które jeszcze wystąpiły.
- Testy przekierowań
- Przepięcie serwisu
- Weryfikacja poprawności przepięcia – parsowanie całego serwisu, sprawdzenie narzędzi GA, GSC – szybkie usunięcie błędów które mogą wystąpić
- Weryfikacja czy nie pojawiły się błędy 404
Tydzień 6
- Kolejne weryfikacja wszystkich poprzednich punktów
- Sprawdzenie Google Analytics, Google Search Console
To jest oczywiście bardzo optymistyczny scenariusz i pod każdą migrację i tak piszemy to od nowa.
Przenoszenie serwisu – ile to trwa
Tutaj wszystko zależy od wielkosci serwisu, poziomu jego skomplikowania. W prostych przypadkach można się uwinąć i w 2 tygodnie ale braliśmy też udział w projektach migracyjnych platformy które trwały dwa lata.
Migracja SEO jaki koszt
Koszty są bardzo trudne do oszacowania i każda migracaja jest wyceniania indywidualnie – dla miko serwisu moze to być od 1000 zł a przy wielkich projektach migracyjnych są to koszta liczone w dzisiątkach tysięcy.
Jeżeli klient który ma u nas usługę SEO poinformuje nas odpowiednio wcześniej o planach migracji to w ramach abonamentu SEO, usługę migracji wykonujemy nieodpłatnie.
Migracja serwisu a SEO – problemy
Co może pójść nie tak? Absolutnie wszystko. Pominięcie którego z punktów może doprowadzić Twój biznes online do zapaści a jeżeli jest on oparty tylko o e-commerce to niepoprawnie wykonana migracja może położyć cały interes.
Najczęściej spotykane problemy podczas migracji i jej przygotowania
- Klient za miesiąc ma szczyt sezonu właśnie wybrał platformę i chce się przepinać – najczęściej spotykany błąd. Nigdy migracji nie robi się w szczycie sezonu – jeżeli coś pójdzie nie tak to nie masz sprzedaży
- Jutro jest migracja – niech nam SEOwcy pomogą – to bardzo częste zaniedbanie, myślimy że w jeden dzień ktoś coś wyczaruje. Tak się nie da. Jeżeli ktoś tak zaplanował proces to grzecznie odmawiamy jeżeli nie przesunie tematu na za dwa miesiące.
- Brak wdrożenia wytycznych, poprawek – aby migrasja SEO serwisu się powiodła wszyscy zaangażowani muszę wykonać swoje prace a stron w takim projekcie jest trochę: IT, devloperzy od backendu, frontendu i team SEO. Jeżeli ktoś czegoś nie dowiezie to cały projekt się nie uda
- Brak przekierowań – brak wdrożenia przekierowań ze starej struktury do nowej od razu powduje że mówimy STOP
Przenoszenie serwisu – case studies
W swojej karierze przenosiliśmy już ponad 20 serwisów zarówno małych których migracje były dość proste po duże e-commerce, z ruchem liczonym w milionach i bardzo dużą ilością podstron.
Największe migracje:

- Migracja z dydkowanego CMS na Hybris (system klasy enterprise od SAP) – przygotowania trwały dwa lata, po tygodniu spadków spowodanych zawirowaniami infrastrukturalnymi wzrost ruchu. (patrz screen poniżej)
- Migracja SEO z dedykowanego CMS na Sitecore (system klasy enterprise od Microsoft) – bardzo krótki czas przygotowania (poniżej 3 miesiący) po początkowym spadku ruchu wzrost po około 2-3 miesiącach powyzej stanu sprzed migracji (patrz screen poniżej)
- Wykonywaliśmy migracje z WordPressa na Presta Shop z Presta Shop na Magento – praktycznie ciężko wymienić wszsytkie kombinacje

Podsumowanie – przenoszenie serwisu, migracja serwisu
Tak jak widać powyżej temat migracji serwisu nie jest prosty i przede wszsytkim wymaga porządnego przemyślenia, dobrego planu, czasu i pieniędzy. Jednak prawidłowo wykonana migracja jest gwarancją tego że nie pojawią się spadki ruchu a jedynie wzrosty
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Dobrze wykonana migracja spowoduje że na nowym serwisie będziemy mieli większy ruch, nie stracimy wykonanej pracy nad wcześniejszym serwisem i użytkownicy nie zauważą żadnych niedogodności związanych ze zmianą w serwisie. W dłuższej perspektywie to oznacza wzrost ruchu, sprzedaży
Najprostsze migracje potrafią trwać około miesiąca przy wcześniejszym odpowiednim przygotowaniu. Duże serwisy, z duża komplikacją, wygenerowanym sporym ruchem potrzebują około roku aby się ustabilizować
Jeżeli jest to mały serwis i jest to tylko asysta taka usługa z wykonaniem przekierowań zaczyna się od 1000 zł. W przypadku dużych serwisów koszty dobrej migracji są liczone w dzisiątkach tysięcy złotych. W przypadku podpisanej umowy na SEO najczęściej migracja serwisu jest wliczona w cenę usługi
Skutki mogą być opłakane począwszy od spadku ruchu z wyszukwiarek, po spadek ruchu direct, referall. Użytkownicy otrzymają też wchodząc z wyszukiwarki komunikaty o błędach 404 gdyż podstrony nie zostały znalezione. W krótkiej perspektywie spadek ruchu i sprzedaży w dłuższej też spadek świadomości marki. Nie wykoanie poprawne migracji spwodwouje żę cała praca nad stworzeniem nowego serwisu pójdzie na marne