Audyt SEO
Audyt SEO to sprawdzenie czy strona internetowa nie zawiera błędów które mogą spowodować że nie będzie ona przyjazna dla wyszukiwarek internetowych.
Czy jest audyt SEO
Celem wykonania audytu SEO jest zapoznanie się ze stanem faktycznym zastanej witryny przed rozpoczęciem pozycjjonowania. Im więcej elementów strony zostanie dokładniej sprawdzonych tym później przy optymalizacji witryny będzie większa szansa na sukces.
Potrzebujesz więcej sprzedaży?
Kązdy proces pozycjonowania musi isę rozpocząć od audytu zeby wychwycić wszystkie błędy, znaleźć elementy dzięki którym później będzie można wyprzedzić inne strony.
Elementy Audytu SEO
Audyt SEO dotyka absolutnie wszystkich elementów witryny często nawet w pierwszym momencie nie mającymi wpływu na widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych. Celem audytu jest przedstawienie słabych elementów strony internetowej oraz przedstawienie wytycznych optymalizacyjnych które wskażą jak naprawić błędy oraz zasugerują wdrożenie rozwiązań na stronie które pomogłyby w procesie pozycjonowania.
Ja w swoich audytach mam wykonuje najpierw audyt automatyczny moim własnym crawelerem który finalnie wyrzuca audyt a później sprawdzam to ręcznie bo wychwycić wszystkie elementy automatycznie jest bardzo trudno. Często też na stronach są stosowane tak karkołomne fikołki programistyczne że nie sposób napisać automatu do tego.
Audyt SEO – co powinien zawierać.

Powinien zawierać optymalizację podstawowych elementów mających wpływ na SEO jak meta dane, nagłówki, mapy strony itp. (nasz audyt składa się z ponad 140 punktów które należy sprawdzić), dodatkowo powinien naprawiać błędy logiczne i programistyczne oraz zawierać optymalizację pod kątem wydajności serwisu i UX. Dlaczego akurat UX – celem usługi SEO jest głównie sprzedaż, zwiększenie konwersji bez poprawy dużych błędów związanych z UX mimo nawet najlepiej zoptymalizowanej witryny nie uda się osiągnąć celu jakim jest sprzedaż produktów i usług. Podobnie jest z wydajnością infrastruktury – co z tego że doprowadzimy do strony dobry konwertujący ruch skoro strona nie będzie go w stanie obsłużyć.
Oczywiście audyt SEO zawiera też analizę danych zawartych w Google Analytics oraz Google Search Console które są podstawowymi narzędziami które pomogą zdiagnozować bolączki witryny. Przy audycie jego bardzo istotną częścią jest też oczywiście sprawdzenie linków przychodzących do witryny.
Tak z grubsza co zawiera audyt SEO
- Sprawdzenie meta danych
- SPrawdzenie nagłówków
- Sprawdzenie linkowania wewnętrznego
- Sprawdzenie poprowności kodu HTML
- Renderowanie strony
- Obsługa na różnych urządzeniach
- Wydajność, optymalizacja pod prędkość
Każdy z tyhc punktów może się składać z niezlicznej liczby podpunktów. Czasami audyt wystarczy że składa się z jednej strony i to zrobi robotę a czasami to wielka księga ale każda strona jest jednak inna.
Oczywiście ponieważ SEO w dzisiejszych czasach to nie tylko prosta optymalizacja podczas przeprowadzania audytu staram się też sprawdzać elementy mające nie tylko bezpośredni ale też posredni wpływ na SEO:
- Ścieżka konwersji
- Łatwość zakupu
- Bepieczeństwo strony www
- Ogólne usability strony
Na pomijam też aspektów strony które mogą mieć wpływ na wszystkie źródła ruchu i co najważniejsze na sprzedaż.
Bo sam ruch i optymalizacja to jedno ale najważniejsza jest jednak konwersja:
- Jakie sklep ma opcje dostawy
- Jakie ceny vs konkurencja
- Jakie formy płatności
- Jak wygląda zakup
- Jak wygląda obsługa pozakupowa
- Jak wygląda zakup pomiędzy kanałami.
Więcej o takim sprawdzeniu napisałem przy okazji artykułu: dlaczego mój sklep internetowy nie sprzedaje?
Narzędzia jakich używamy do Audytu SEO

Ponieważ dysponujemy własnym klastrem komputerowym (takim mini superkomputer) złożonym z ponad 20 maszyn i własnymi crawlerami w kwestii samej optymalizacji witryny opieramy się tylko na swoich narzędziach. Crawler witryn który mamy zbudowanym może odpytywać na raz około 30 stron, a dla każdej robić około 10 odpytań na sekundę i tworzyć z tego bardziej zaawansowany raport niż ScreamingFrog. Ponieważ jest to aplikacja typowo serwerowa jej wydajność jest dużo większa, dane które pobieramy nie muszą też służyć tylko i wyłącznie celom związanym z SEO.
Do sprawdzania elementów które znajdują się poza witryną używamy narzędzi MajesticSEO, Ahrefs, Searchmetrics, SEMSTROM.
Każdy Audyt SEO nie może się odbyć przede wszsytkim bez porządnej analizy danych z narzędzi takich jak:
- Google Analytics / Matomo / Piwik
- Google Search Console
- Logów serwerowych
Temat analityki to olbrzymi dział – czasami przy dużych projektach e-commerce pół roku trwało samo rozkminiane kibany ale w większosci przypadków czasami chwila i zerknięcie w narzędzia analityczne wystarczy aby wiedzieć jaki obrać kierunek przy dalszej optymalizacji
W jakim celu i kiedy robić audyt SEO
Audyt SEO jest niezbędny w paru przypadkach
- W przypadku stawiania nowej strony należy zweryfikować czy strona jest napisane optymalnie
- Jako sprawdzenie i weryfikacja wprowadzonych zmian SEO po innym podmiocie w przypadku dużych stron
- W przypadku zmiany silnika, struktury strony
- Jako część usługi pozycjonowania optymalizacji witryny jako audyt rozpoczęcia
Niezbędne sprawdzenie jest też częścią optymalizacji witryny. Bo audyt w jakimś ograniczonym zakresie w wielu firmach robi się po wdrożeniu zmian, jako porówanie progresu, jako sprawdzenie czy wytyczne zostały dobrze zaimplementowane. W zasadzie audytowanie witryny to codzienna praa każdego specjalisty SEO.
Audyt SEO automatyczny

Każdy klient blinked otrzymuje narzędzie które całkowicie automatycznie przygotowuje audyt SEO, crawluje witrynę, oraz codziennie informuje o zmianach które pojawiały się na witrynie.
W audycie automatycznym oferujemy:
- Sprawdzenie ponad 40 parametrów dla każdej podstrony
- Możliwość sprawdzania witryn o site do 5 mln podstron.
- Sprawdzanie parametrów wydajnościowych dla podstron
- Możliwość robienia audytu który porównuje dane z poprzednich audytów
Ile kosztuje audyt SEO?
To podstawowe pytanie i tu jak przy wszystkim odpowiedź jest to zależy. Ale mniej więcej taka tabelka obrazuje jak to może wygląać
Audyt SEO 1
- Strona usługowa
- Strona < 99 podstron
- Niska konkurencja
- Działa lokalnie
Cena os 500 zł
Audyt SEO 2
- Mały sklep
- Strona > 1000 podstron
- Duża konkurencja
- Działa regionalnie
Cena od 1500 zł
Czy to jest faktyczny cennik audytu SEO? Nie do końca ale pokazuje że w każdym audycie sprawdzamy dokładnie te same elementy jednak nakład pracy dla strony która ma 10 podstron a takiej która ma ich milion jest zupełnie inni. Innaczej analizuje się linki wewnętrzne dla małej strony usługowej a inaczej dla wielkiego sklepu internetowego.
Aduyt małej strony zajmie dwie godziny a wielkiego e-commerce do 3-4 miesiecy bo samo crawlowanie zabierze bardzo dużo czasu i energii.
Dlatego też każdy audyt SEO wyceniany jest indywidualnie bo też każda strona jest inna. Czasami są strony które mają 10 podstron ale są tak karkołomnie napisane że ich audyt będzie większy niż cały kod witryny. Oczywiscie wyolbrzymiam ale były juz takie sytuacje że stronka mała a jak się zaczęło grzebać to pochłonęła dużo czasu.
Także przed każdą wyceną audytu SEO robiony jest wewnetrzny audyt SEO żeby mniej więcej oszacować czasochłonność jego wykonania a co za tm idzie podać jego cenę.
Każdy klient czy ma małą stronkę czy ma wielki e-commerce moze mieć pewność że sprawdzane elementy z checklisty są dokładnie takie same. Różnica w cenie dotyczy tylko ilosci analizowanych danych, komplikacji witryny.
Dlaczego audyt SEO w blinked
Wykonywałem od 2008 roku niezliczoną liczbę audytów zarówno pracując w agencjachm bezpośrenio w firmach czy jako freelancer. Aduyty od takich malutkich po molochy dla wielkich firm z elektroniką. Realizowałem audyty SEO dla takich firm jak:
- TUI
- Grecos Holiday
- Wirtualna Polska
- Kross
- Okazje.info
I wiele wiele więcej. Częscią mogę się pochwalić ale tylko podczas rozmowy więc jak jesteś ciekawy to zapraszam do kontaktu
Podsumowanie
Audyt SEO jest jednym z najistotniejszych elementów potrzebnych do zwiększenia widoczności stron w internecie. Bez nawet najmniejszego audytu strony internetowej nie ma sensu rozpoczynać procesu pozycjonowania i promocji strony w wyszukiwarkach internetowych.
Maszy pytania, mam wycenić audyt to zaprszam do kontakut