Facebook Blinked Twitter Blinked LinkedIn Blinked

Jak długo trzeba czekać na efekt pozycjonowania?

Statystki analitycs

Kolejny czadowy temat po rozliczeniach pozycjonowania to odwieczne pytanie: jak długo trzeba czekać na efekt pozycjonowania? Oczywiście odpowiedź nie jest ani prosta a tym bardziej nigdy nie jest satysfakcjonująca dla klienta.

Jest to pytanie które przez kilkanaście lat pracy dla wielu agencji przewinęło się miliony razy a temat jest bardzo złożony. Wielokrotnie miałem do czynienia z sytuacją kiedy wysłane przeze mnie wytyczne nie zostały wdrożone, taski w jira są przesunięte na dwa sprinty wprzód a klient zadaje magiczne pytanie: Kiedy będzie efekt?

Od czego zależy efekt w pozycjonowaniu?

Od bardzo wielu czynników. Oczywiście wiele osób myśli że pozycjonerzy to tak bez ingerencji w stronę mają jakieś magiczne narzędzie którym w google przestawiają pozycje i tyle. Tak każdy pozycjoner ma swoje mniej lub bardziej magiczne narzędzia ale SEOwiec to nie Harry Potter żeby czarować.

Optymalizacja

Czasy kiedy wystarczyło walić (to słowo doskonale oddaje metodologie działania) w stronę z SWLi bez opamiętania bezpowrotnie minęły. W dobrym procesie pozycjonowania kluczowa jest optymalizacja witryny. I nie chodzi tu o optymalizację pojmowaną tylko jako ustawienie porządnych meta ale całkowitą optymalizację wszystkich aspektów widoczności, użyteczności strony w internecie.

Bez optymalizacji cały proces się nie powiedzie i na pytanie: „Kiedy bedzie efekt?” w przypadku braku wprowadzonych zmian  odpowiedź jest tylko jedna: „może kiedyś..”. Po prostu trzeba wdrożyć wytyczne, dać dostęp do strony, przepisać trochę kodu i będzie efekt.

Link Building

Mimo że jego znaczenie maleje (to tylko część prawdy ale na to już osobny artykuł) to nadal jest bardzo ważny w procesie. Dodanie nawet parunastu linków prowadzących do strony w mega starych, moderowanych katalogach już daje porządnego kopa który będzie zauważalny przy mniejszej stronie.

Kondycja strony

Aspekt pomijany ale nie oszukujmy się jeżeli dostępność witryny jest średnia dla ludzi to i dla robotów także. Wyszukiwarki żeby zaindeksować stronę muszą się jakoś do niej dostać i jeżeli ten dostęp jest utrudniony to znajdzie to odbicie w pozycji serwisu w wyszukiwarce

Konkurencja

Bardzo istotny aspekt i nie wymaga długiego komentarza: duża bogata konkurencja z dobrymi serwisami to dłuży czas oczekiwania na efekt. Słaba konkurencja lub mało konkurentów efekt będzie szybszy

Inne

Innych czynników są miliony i oczywiście musiałbym odbiec od tematu artykułu żeby jest opisać. Wymienię tylko parę: rozpoznawalność marki, bardzo zła historia domeny, zła domena, kiepski skrypt etc, etc

Jak długo trzeba czekać na efekty

I tutaj szanowny czytelniku dochodzimy do właściwej części artykułu a odpowiedź zdecydowanie Cie nie usatysfakcjonuje: „To zależy”. Na wielkich e-commercowych witrynach czasami mała zmiana title site-wide powoduje że efekt już jest widoczny po paru dniach od wdrożenia. Przy małych stronach ten efekt nie pojawi się szybko szczególnie jeżeli frazy są konkurencyjne.

Zdarzają się też sytuacje w których efekt może nie nastąpić nigdy: klient mocno lokalny mający sklep z gwoździami a podający jako swoją konkurencję Leroy Merlin, castoramę i podobne molochy. Po wytłumaczeniu najczęściej weryfikowana jest lista fraz jednak są pozycjonerzy którzy takiemu klientowi obiecają że się uda. W takim przypadku w którym klient chce konkurować na topowe frazy z budżetem maksymalnym na poziomie paruset złotych z firmami które na e-marketing wydają setki tysięcy miesięcznie śmiało można podać że efekt pojawi się w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Pojawienie się pozytywnych efektów pozycjonowania zależy od szybkości i poprawności wdrażanych wytycznych. Często wytyczne są świetnie napisane a po weryfikacji wdrożenia okazuje się że wdrożona jest tylko część. Wtedy efekt nie przyjdzie zbyt szybko.

Podsumowanie

Odpowiedź na pytanie jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania jest bardzo trudna i jest bardzo indywidualna. Czynników które mogą na to wpływać jest więcej niż czynników rankingowych w google. Przy wycenie konkretnego serwisu każdy doświadczony pozycjoner jest w stanie określić widełki kiedy można spodziewać się efektu jednak podanie ogólnej reguły nie jest możliwe chyba że brzmi ona następująco:

W bliżej nieokreślonej przyszłości

Autor: Michał

Ninja e-commerce specjalizujący się głównie w SEO, kampaniach display, contencie oraz tematach infrastrukturalnych. W wolnych chwilach coś sobie pokoduje w PHPie czy innym Pythonie

Komentarze (5)

  1. Jeśli chodzi o kwestię jak długo to jest chyba jedno z najlepszych pytań przyszłych klientów. Najlepiej postawić sprawę prosto, poświęcić dodatkowe 5 minut i powiedzieć co i jak. Budowanie solidnych pozycji musi trwać – niestety. No może i stety, bo wtedy byłby totalny kocioł

    • Podpisuje się w 100%. Ja dokładnie tak robie jak mówisz niestety w przypadku klienta zepsutego przez agencję która mu powiedziała że z nową domeną będzie w 3 miesiące na hiper trudne frazy ciężko się rozmawia 🙁

  2. Zalezy jaki efekt 🙂 bo na pierwsze efekty można już spojrzeć po 2 miesiącach. Ale jeżeli liczymy na diametralny skok w SERP’ach to myślę ze z 6 miesięcy i wyżej.

  3. Efekt zależy w dużej mierze od budżetu klienta. Czym większy – tym relatywnie szybciej można wbić stronę w Top, ponieważ można postawić na wyższej jakości usług np. linkbuilding, który ma dalej kluczowe znaczenie w budowaniu mocnych i stabilnych pozycji w Google.

Pingbacks list

Leave a reply