Pozycjonowanie long tail
Pozycjonowanie long tail zwane też pozycjonowaniem szerokim to rodzaj pozycjonowania w którym celem nadrzędnym jest wybicie witryny na jak największą liczbę fraz z tzw. długiego ogona (3 i więcej wyrazowe frazy) dzięki odpowiedniej optymalizacji strony. Pozycjonowanie szerokie to podstawa jeżeli chodzi o promowanie w wyszukiwarkach sklepów internetowych i bez nie go ciężko myśleć o sukcesie w e-commerce.
Spis treści
Na czym polega pozycjonowanie szerokie
W pozycjonowaniu szerokim skupiamy mocno na optymalizacji witryny tak aby pozyskać ruch z fraz związanych z produktem, kombinacjami nazw produktów. Takie długie frazy jednostkowo dają dość niski ruch (czasami po 2-3 wejścia w miesiącu) jednak gdy tych fraz będą dziesiątki tysięcy da to bardzo duży wolumen ruchu. Co ważne frazy z długiego ogona są zawsze najlepiej konwertującymi frazami bo dzięki nim trafiamy do klienta który już jest w ostatniej fazie decyzji o zakupie konkretnego produktu i usługi.
Pozycjonowanie szerokie – jak
W pozycjonowaniu szerokim olbrzymią rolę odgrywa optymalizacja strony która obejmuje wszystkie aspekty SEO, UX po to aby klient który odwiedzi daną podstronę jak najszybciej skonwertował oraz optymalizację współczynników wydajnościowych. W zasadzie w pozycjonowaniu szerokim dotykamy większości elementów na stronie.
Oczywiście wysoka konwersja z tego typu fraz musi być też skorelowana z odpowiednią ceną bo nawet najlepsze pozycjonowanie które doprowadzi nas na pierwsze pozycje nie przyniesie efektu jeżeli witryny znajdujące się w wynikach wyszukiwania pod naszą stroną będą oferowały ten sam produkt w niższej cenie.
W przypadku pozycjonowania long tail duży nacisk kładzie się na schemtaty meta danych, linkowanie wewnętrzne, mocną optymalizację podstron, oraz oczywiście kontent. Tutaj konieczne jest też wyposrodkowanie potrzeb związanych z SEO oraz użytecznością strony co w yprzypadku dużaych stron e-commerce oznacza w wielu wypadkach niemałą gimnastykę jednak zdecydowanie wartą zachodu.
Pozycjonowanie long-tail dla kogo?
Pozycjonowanie long-tail jest odpowiednie dla sklepów internetowych, witryn z duża liczbą podstron (np: portale). Ciężko uzyskać efekt dużej skal iw przypadku strony typu one page lub strony wizytówki składającej się z 5 podstron.
Efekty pozycjonowania szerokiego
Po dobrze wdrożonej optymalizacji efekty pozycjonowania szerokiego mogą być bardzo spektakularne. Liczba słów kluczowych na które zacznie się pojawiać witryna w wyszukiwarce znacznie wzrośnie, współczynnik konwersji ruchu organicznego nawet jak był dość wysoki to jeszcze wzrośnie co oczywiście przełoży się na wyższą sprzedaż w naszym sklepie.
Efekty pozycjonowania na długi ogon pojawia się w optymalnych warunkach po 5-7 miesiącach od wdrożenia. Oczywiście jest to bardzo umowna granica gdyż bardzo wiele zależy od wieku domeny, jej mocy, liczby linków prowadzących do domeny itp.
Na świeżej domenie będzie na to potrzeba bardzo dużo czasu, natomiast na długo funkcjonującym sklepie w którym wcześniej były realizowane usługi SEO (oczywiście z dobrym skutkiem bez banów i filtrów) ten czas będzie krótszy.
Ile kosztuje pozycjonowanie szerokie
Podstawą jest określony ryczałt – w tym ryczałcie zawarte są koszty wykonania audytu SEO/UX, przygotowania wytycznych optymalizacyjnych dla programistów oraz weryfikacji ich wdrożenia. W przypadku dużych witryn opartych na skomplikowanych systemach CMS klasy enterprise takich jak hybris, sitecore z często zmieniającą się ofertą na stronie proces pozycjonowania szerokiego jest w zasadzie procesem ciągłym.
Oprócz ryczałtu rozliczenie następuje na bazie bonusu opartego o różne ustalone wskaźniki:
- Liczba wejść na stronę z fraz typu long tail
- Sprzedaż z fraz long tail
- Współczynnik konwersji
itp.
Wszystko oczywiście zależy od wcześniejszych ustaleń i określonego celu.
Czy warto?
Zdecydowanie tak – pozycjonowanie szerokie będą częścią składową dobrze wykonanego SEO to podstawa w przypadku sklepu, rozbudowanej witryny. Long-tail daje nam najlepiej konwertujące źródło wizyt. Dobrze wykonana optymalizacja strony wpłynie też na użyteczność witryny, szybkość ładowania (oszczędzi też infrastrukturę).