Facebook Blinked Twitter Blinked LinkedIn Blinked

Migracja serwisu SEO

Zmiana skryptu strony

Przenoszenie strony to proces który zdarza się dość często w związku z rozwojem biznesu. Stary skrypt na którym wcześniej oparta była nasza strona przestał być wystarczający, nie mamy już więcej możliwosci rozwoju lub po prostu przenosimy się ze skryptu hostowanego na własną rękę do SaaS. Niezależenie od powodów taka zmiana jest bardzo skomplikowanym procesem i aby się powiódł i przyniósł zyski musi się odbywać w asyście pozycjonera.

Ryzyka związane z przenoszeniem strony

Ponieważ opweacja migracji SEO wymaga dość sporego zaangażowania i planowania, wiedzy i doświadczenia przeprowadzenie procesu z pominięciem któregokolwiek elementów może być bardzo ryzykowne.

Oczywiście jeżeli fraz mamy mało strona jest słabo wypozycjonowana, nie prowadzą do niej żadne linki to ryzyko podczas źle wykonanej operacji jest raczej niskie bo skoro nie mamy nic to podczas operacji trudno będzie to utracić

Natomiast jeżeli serwis ma widoczność, proawdzą do niego linki, mamy na nim ruch i sprzedaż wtedy warto przeprowadzić proces skrupulatnie gdyż niepoprawne jego wykonania będzie skutkować:

  • Wyświeltlaniem użytkownikom błędów 404
  • Utratę pozycji, widoczności
  • Urartę ruchu
  • I finalnie spadek lub zanik sprzedaży i konieczność budowy interentowego biznesu od nowa

Konsekwencje mogą być poważne co widać na zrzucie

Jakie potencjalne korzysci można uzyskać z migracji

Migracja SEO, przenoszenie serwisu

Dość często zdarza się że mamy naszą stronę www, skle internetowy na jednej platformie i po jakimś czasie okazuje się że nie spełnia ona naszych rosnacych wymgań. Wiadomo – bizxnes się rozrasta, mamy więcej produktów a system który mieliśmy już robi się mocno przyciasnawy. Wtedy pojawia się pytanie jaką pltformę wybrać, jak przeprowadzić cały proces przeniesienia danych i jedno z kluczowych pytań: czyli jak nie stracić na tej operacji ruchu na stronie.

Przygotowanie do migracji serwisu

Przede wszystkim na wstępnym etapie warto zadać sobie podstawowe pytanie:
co chce w żyiuc robić?
To też ale pytań wymgającyh twierdzącej odpowiedzi jest więcej:

  • Czy osiągnałem już maksiumum na obecnej platformie?
  • Dlaczego chce zmienić platforme? Krótka analiza SWOT na pewno to ułatwi
  • Jaka platforma jest dla mnie odpowiednia? I dlaczego na sklep chce mieć magento?
  • Jak wygląda dostępnosc programistów znających danych CMS/Sklep/FrameWork?
  • Czy potrzebny jest mi system klasy enterprise (bo znajmy powiedział że magento to super sklep) mimo że sprzedaje 10 produktów?
  • Co mam zyskać na migracji, ruch, lepszą obsługę klientów, większą wydajność, większy katalog produktów?
  • Czy mam na to pieniądze?
  • Czy mam na to czas?
  • Czy pomyślałem o ruchu z wyszukwiarek?

I na tym ostatnim punkcie się skupimy chociaż przy każdym z tych pytań możemy coś podpowiedzieć.

Migracja SEO – ruch z wyszukiwarek

Przede wszystkim musimy zawczasu pomysleć nad tym (oczywiście najlepiej zgłosić się do nas) jak nie starcić ruchu na migracji a co więcej zyskać dodatkowy ruch na całej operacji. Gdy zmienimy CMS, zmieni się wszystko: cały front, struktura URLi, strona może być wolniejsza w page speed, inaczej będzie wyglądała mobilka itp.

Etapy migracji serwisu SEO

Dlatego już na etapie pomysłu na zmianę CMSa powinniśmy być przy tym obecni bo gdy zacznie się wybór systemu doradzimy który lepszy, który być moze nie dokońca jest dopasowany do biznesu. Etapy takiej migracji oczywiście mocno z grubsza wyglądają następująco:

Przygotowania do migracji

  • Omówienie wyboru platformy
  • Audyt starego serwisu – żeby wiedzieć na czym stoimy
  • Omówienie makiet – nasze wytyczne
  • Sprawdzenie HTMLi itp – na etapie przygotowania przez Frontendowca
  • Wprowadzenie naszych sugestii co do frontu/makiet w życie

Tydzień 1-3

  • Przygotowanie harmonogramu przepięcia
  • Sprawdzenie powtórne obecnej domeny pod kątem optymalizacyjnym, parsowanie całego serwisu.
  • Sprawdzenie nowej wersji serwisu, parsowanie.
  • Dodatkowe wytyczne do nowej wersji serwisu tak, aby była lepsza niż obecny serwis.
  • Wdrożenie wytycznych przez podwykonawcę.
  • Dopasowanie skryptem adresów URL na obu serwisach. Maksymalne stosowanie wyrażeń regularnych
  • Ręczne sprawdzenie URLi po wcześniejszym dopasowaniu przez skrypt.
  • Budowa skryptu do sprawdzania przekierowań dedykowanego dla serwisu tak aby można zasymulować czy przekierowania są OK i czy odnoszą do stron które zwracają nagłówki 200 – czyli poprawne.

Tydzień 4

  • Weryfikowanie mapowania adresów URL pomiędzy nową, a starą wersją serwisu.
  • Przygotowanie gotowej listy przekierowań w pliku .htaccess lub listy URL z jednej domeny na drugą.
  • Codzienne testy przekierowań pomiędzy serwisami (symulacja przekierowań na środowisku testowym).
  • Sprawdzenie Google Analytics czy wszystko jest poprawnie zrobione na nowym serwisie.

Tydzień 5

Ostateczna weryfikacja przekierowań, eliminacja błędów które jeszcze wystąpiły.

  • Testy przekierowań
  • Przepięcie serwisu
  • Weryfikacja poprawności przepięcia – parsowanie całego serwisu, sprawdzenie narzędzi GA, GSC – szybkie usunięcie błędów które mogą wystąpić
  • Weryfikacja czy nie pojawiły się błędy 404

Tydzień 6

  • Kolejne weryfikacja wszystkich poprzednich punktów
  • Sprawdzenie Google Analytics, Google Search Console

To jest oczywiście bardzo optymistyczny scenariusz i pod każdą migrację i tak piszemy to od nowa.

Przenoszenie serwisu – ile to trwa

Tutaj wszystko zależy od wielkosci serwisu, poziomu jego skomplikowania. W prostych przypadkach można się uwinąć i w 2 tygodnie ale braliśmy też udział w porjektach migracyjnych platformy które trwały dwa lata.

Migracja SEO jaki koszt

Koszty są bardzo trudne do oszacowania i każda migracaja jest wyceniania indywidualnie – dla miko serwisu moze to być od 1000 zł przy wielkich projektach migracyjnych są to koszta liczone w dzisiątkach tysięcy.
Jeżeli klient który ma u nas usługę SEO poinformuje nas odpowiednio wcześniej o planach migracji to w ramach abonamentu SEO, usługę migracji wykonujemy nieodpłatnie.

Migracja serwisu a SEO – problemy

Co może pójść nie tak? Absolutnie wszystko. Pominięcie którego z punktów może doprowadzić Twój online do zapaści a jeżeli jest on oparty tylko o e-commerce to niepoprawnie wykonana migracja może położyć cały interes.

Najczęściej spotykane problemy podczas migracji i jej przygotowania

  • Klient za miesiąc ma szczyt sezonu właśnie wybrał platformę i chce się przepinać – najczęściej spotykany błąd. Nigdy migracji nie robi się w szczycie sezonu – jeżeli coś pójdzie nie tak to nie masz sprzedaży
  • Jutro jest migracja – niech nam SEOwcy pomogą – to bardzo częste zaniedbanie, myślimy że w jeden dzień ktoś coś wyczaruje. Tak się nie da. Jeżeli ktoś tak zaplanował proces to grzecznie odmawiamy jeżeli nie przesunie tematu na za dwa miesiące.
  • Brak wdrożenia wytycznych, poprawek – aby migrasja SEO serwisu się powiodła wszyscy zaangażowani muszę wykonać swoje prace a stron w takim projekcie jest trochę: IT, devloperzy od backendum frontendu i team SEO. Jeżeli ktoś czegoś nie dowiezie to cały projekt się nie uda
  • Brak przekierowań – brak wdrożenia przekierowań ze starej struktury do nowej od razu powduje że mówimy STOP

Przenoszenie serwisu – case studies

W swojej karierze przenosiliśmy już ponad 20 serwisów zarówno małych których migracje były dość proste po duże e-commerce, z ruchem liczonym w milionach i bardzo dużą ilością podstron.
Największe migracje:

Migracja serwisu
Migracja z dedykowanego systemu na CMS Hybris. Moment migracji zaznaczony na różowo
  • Migracja z dydkowanego CMS na Hybris (system klasy enterprise od SAP) – przygotowania trwały dwa lata, po tygodniu spadków spowodanych zawirowaniami infrastrukturalnymi wzrost ruchu. (patrz screen poniżej)
  • Migracja z dedykowanego CMS na Sitecore (system klasy enterprise do Microsoft) – bardzo krótki czas przygotowania (poniżej 3 miesiący) po początkowym spadku ruchu wzrost po około 2-3 miesiącach powyzej stanu sprzed migracji (patrz screen poniżej)
  • Wykonywaliśmy migracje z WordPressa na Presta Shop z Presta Shop na Magento – praktycznie ciężko wymienić wszsytkie kombinacje
Migracja serwisu a SEO
Migracja SEO z dedykowanego systemu na Sitecore. Moment migracji zaznaczony na różowo

Podsumowanie – przenoszenie serwisu, migracja serwisu

Tak jak widać powyżej temat nie jest prosty i przede wszsytkim wymaga porządnego przemyślenia, dobrego planu, czasu i pieniędzy. Jednak prawidłowo wykonana migracja jest gwarancją tego że nie pojawią się spadki ruchu a jedynie wzrosty

Kontakt

Zainteresowany? Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z nami a my przedstawimy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb
Kontakt

Nasze realizacje