Zalety stosowania protokołu SSL
Używanie protokołu SSL zapewnia większą prywatność i bezpieczeństwo niż nieszyfrowane połączenie sieciowe. Ogranicza ryzyko przechwycenia informacji i wykorzystania ich do niewłaściwych celów przez osoby trzecie. Dodatkowo jest też wykorzystywane jako czynnik rankingowy w wyszukiwarce
Ważne informacje dotyczące przejścia na protokół SSL
- Konieczność przekierowania wszystkich podstron z http na https
- Konieczność rekonfiguracji serwera www – włączenie obsługi portu 443
- Konieczność weryfikacji przekierowań
- Zmiana wszystkich linków w obrębie witryny z http na https tak aby certyfikat był pełny
Przejście na SSL krok po kroku
- Wybranie dostawcy certyfikatu – warto tu pamiętać że nie należy przesadzać z długością klucza – 2048 w zupełności wystarczy. W przypadku dłuższego klucza mogą być problemy z jego obsługą. Ze spokojem starczy darmowy certyfikat Let’s encrypt który musi być odnawiany co 3 miesiace jednak większość dostawców oferuje jego automatyczne odnawianie – jak korzystam z laohost.pl, ovh.pl czy microhost i nigdy nie było problemu z przedłużeniem certyfikatu.
- Wgranie klucza SSL na serwer Apache, nginx lub na urządzenia sieciowe.
- Konfiguracja certyfikatu na serwerze
- Otwarcie portu 443 na serwerze apache2/nginx
- Sprawdzenie czy witryna poprawnie uruchamia się pod adresem https://nazwa.domeny
- Weryfikacja innych reguł przekierowań
- Sprawdzenie czy wszystkie linki odwołujące się do zasobów wewnętrznych i zewnętrznych (99% zewnętrznych dostawców funkcjonuje na porcie 443). Czy certyfikat jest pełny. Aby działało to w 100% pewnie konieczne jest uzycie crawlera. W przypadku WordPressa zadanie jest ułatwione bo wystarczy skorzystać z wtyczki Better Search Replace. Użycie tej wytczki jest banalne – podajemy ciąg znaków do podmiany w tym przypadku http:// na co zmieniamy czyli na https:// robimy replace i już mamy wszystkie linki wewnętrzne z https://
- Wygenerowanie nowych map witryny uwzględniających adres z https.
- Wysłanie requestu do Google Webmasters Tools aby zaczytać nowe mapy witryn
- Weryfikacja kluczowych elementów strony – formularzy, listingów, procesu rejestracji, logowania oraz procesu zakupowego tak aby była pewność że wszystko z certyfikatem jest ok.
- Przekierowanie witryny z http://nazwa.domeny na https://nazwa.domeny
- Sprawdzenie linków prowadzących do witryny pod kątem możliwości ich zmiany na https://
Czy SSL ma wpływ na pozycję witryny
Może to być dziwne ale nadal spotykam osoby które w to nie wierzą. Na potwierdzenie oficjalne stanowisko google ale co najciekawsze z materiału Google Internetowe Rewolucje którego sobie słucham w pracy bo mocno mnie to odpręża i czasami można znaleźć coś takiego _ polecam słuchać uważnie od 1:30.
Trochę stary już ten wpis, ale bardzo fajny jako ciekawostka 🙂
Sam nie za bardzo rozumiem, jak może nie wierzyć w to, że SSL nie jest czynnikiem rankingowym Google.
I jeszcze ważną kwestią jest wzrost zaufania klienta, który odwiedza stronę z zainstalowanym certyfikatem. Niestety nawet teraz dużo właścicieli stron ma problemy z prawidłowym wdrożeniem SSL.